Categories
מאמרים משחקים ולמידה משחקים וקלפים טיפוליים

משחק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז – מאמר

משחק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז

משחק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז היא מתודה שפותחה בשנים האחרונות. הפרעות קשב וריכוז (ADHD) הפכו לבעיה משמעותית ביותר במסגרות חינוכיות רבות, החל משנות הגן ועד ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה. יחד עם הדרכים השונות לאבחון והטיפול התרופתי (שפעמים רבות אינו חיוני, וגורם לתופעות לוואי ואף התמכרות) – אנשי מפתח בעולם החינוך וחינוך המיוחד מחפשים כל הזמן דרכים חדשות ליצירת כלים שיאפשרו לתלמידים להתמודד עם בעייתם באמצעות המשאבים הפנימיים שלהם. הדבר חשוב מאוד לא רק להשגת המטרה הראשונית – שיפור הביצועים הלימודיים, אלא גם לשם יצירת ביטחון עצמי לעבר העתיד, יצירת אינטליגנציה רגשית שתעזור להתנהל בחברה בחיים הבוגרים.

אדם שמבין את יכולתו לשלוט על מחשבותיו, הדחפים שלו ובעל יכולת קוגניטיבית המאפשרת לו לשלוט במוח של עצמו ובתודעה עד כדי כך, שניתן ליצור ריכוז לאורך זמן, כל אלה מהווים כלים חשובים מעין כמוהם. הורים רבים מבינים זאת, ולכן פונים לפתרונות המאפשרים יכולות לימודיות לטווח הארוך.

יצירת משחקים שונים המיועדים לפיתוח יכולות קשב וריכוז מותנית בהיכרות עם העקרונות המנחים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, המהווה את דרך ההתמודדות העיקרית עם הפרעות קשב וריכוז בימינו. מדובר בהנחה שקיים קשר ישיר, והכי חשוב – דו-צדדי, בין ההתנהגות שלנו לתודעה. כך, כפי שהתודעה משפיעה על ההתנהגות (כלומר, האלמנט ה-ADHD, בעיות הקשב), כך זה עובד גם בצורה ההפוכה, ההתנהגות משפיעה על התודעה. המשחק במהלך טיפולי קשב וריכוז מאפשר ליצור סיטואציות דמיוניות שבהן ההתנהגות יוצרת תנאים אופטימליים לריכוז וללמידה. ועם הזמן, המאומן ימצא בעצמו את הכוחות והמסוגלות להמיר התנהגות זו לתודעה קוגניטיבית. וזהו בסיס המשחקים העובדים על בעיות קשב וריכוז ונושאים משיקים.

תכונות נוספות שניתן לפתח במסגרת משחקים לשיפור הקשב והריכוז

אחת הבעיות הנפוצות בקרב ילדים ש”תויגו” כ”בעייתיים” וכסובלים מבעיות קשב וריכוז הינה העובדה הפשוטה שנשללה מהן התנסות חיובית במסגרת הבית-ספרית. אך מטפלים רגשיים יודעים בעצמם וכן יודעים להעביר למטופל שבית הספר הינו רק שלב בחיים, וישנם קישורים רבים שניתן לרגוש מחוץ למסגרת הנורמטיבית ולנצל בצורה שתאפשר להתקדם בחיים בביטחון. משחקי קשב וריכוז נותנים למטופלים את האפשרות לבצע תרגול במרחב בטוח, לשחק ללא דרישות וציפיות מצד גורם אוטוריטרי כלשהו, מה שפעמים רבות להשתחררות וגילוי משאבים מדהימים ויכולות בלתי רגילות של המאומן.

בעיות קשב, ריכוז, מה שביניהם ופתרונם באמצעות משחקי קופסא וקלפים
בעולם בית הספר יש נטייה “לקטלג”. עקב כך, מטפלים רבים העוזרים לילדים מאובחנים מגלים שבין הבעיות שהכי מפריעות לילד להצליח בלימודים עומדת בעיית זיהוי מצבים חברתיים, קושי בביטויי עצמי, קושי במציאת איזון פנימי בסביבה המלחיצה של בית הספר ועוד. כשדקויות אלה נחשפות, תהליך האימון נהיה הרבה יותר פשוט ונגיש.

משחק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז – לאימון פורה וקל לשני הצדדים

קלפי המשחק של “משחקים שבלב” מאפשרים להשיג את כל מטרות האימון בצורה הרבה יותר פשוטה ונגישה. הם נועדו לתת למטפל את הכלי ליצירת קשר אמיתי עם המטופל ללא קושי. מדובר ב”קיצור דרך” שלא מוריד מערך האימון, אלא רק מאפשר להגיע הרבה יותר מרק לשלב שבו ניתן לאמן אינטליגנציה רגשית ולעשות ויסות רגשי למטרת יצירת איזון בריא בנפשו. כך, משחקי הקלפים של “משחקים שבלב” נוגעים לרגשות, לסיטואציות חברתיות, למציאות נקודת הפוקוס הפנימית ולעוד מטרות החשובות לא רק לאלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. המשחקים פותחו מתוך הבנה עמוקה של הצרכים של ילדים, נערים ובוגרים הזקוקים לסיוע בנושאי ריכוז וויסות רגשי, ולכן משמשים מטפלים רבים בכל רחבי הארץ וגם בחו”ל ומועילים מאוד לתהליכים השונים בטיפול.

הגדרת קשב וריכוז מאתר ויקיפדיה

מאמר נוסף על הפרעת קשב וריכוז