Categories
מאמרים משחקים ולמידה משחקים וקלפים טיפוליים

משחקים ככלי בארגז הכלים של המאמן

משחקים ככלי בארגז הכלים של המאמן

משחקים ככלי בארגז הכלים של המאמן הם מתודה חדשה ויצירתית בעולם האימון. אימון זהו שם כלל למגוון רחב של תהליכים שנעשים קודם כל על בידי אדם כלשהו הזקוק להכוונה – בסיועו של איש מקצוע מומחה לעניין, המסוגל לעזור להשיג איזון, קבלה, השלמה ובסופו של דבר שלוות נפש, שהינה פעמים רבות האלמנט החשוב ביותר לחיים מאושרים.
במקרים של טראומה רגעית או קיום מתמשך במצבי חרדה, התעללות מכל סוג או בעיות הקשורות ליכולות למידה, המטפל והמאמן עשויים להיתקל בבעיה הבאה: המאומן והמטופל לא מוצאים בנפשם את האומץ והפתיחות לדבר עם המאומן. פעמים רבות מדובר ברגשות כה מודחקים, עד שהאדם לא מסוגל אפילו להתעמת איתן בעצמו. וכאן ניתנת למאמן הזדמנות להראות עד כמה הוא מיומן בתחום פעילותו, ולהצליח לשבור את החסמים האלה באמצעים עדינים, רגישים ולא פולשניים – כמו משחק.

למה דווקא משחקים ככלי בארגז הכלים של המאמן?

בניגוד לדעה הרווחת, משחקים אינם מיועדים אך ורק לילדים. ועל כך תעיד תעשיית משחקי הווידיאו והמשחקים במכשירים הניידים, שפעמים רבות לא הילדים הם קהל היעד העיקרי שלהם. האמת הנה שמשחק זהו צורך קיומי ולא פנאי. מומחים בפסיכולוגיית ילדים כבר מודעים כיום לחשיבות המכרעת שיש למשחק להתפתחות הנפשית, הקוגניטיבית ואף הפיזית של הילד. החסכים של ילדים שנשללה להם האפשרות לשחק באופן חופשי עם חברים (בהתאם לאמונה רווחת בתקופת ילדותם שילד דורש תעסוקה ולא משחק) הינם קשים ותיקונים דורש שנים.

כך, משחק הינו אלמנט חשוב ביותר בחיי ילדים ומבוגרים כאחד. המשחק מתפקד בתור גורם שמרכז את תשומת הלב הפריפריאלית של האדם בתהליך המוגדר מראש על פי כללים מסוימים, ויחד עם זאת – הוא גם עובד על האלמנטים החשובים של האימון, שהינו לרוב אימון רגשי, התמודדות עם לקויות למידה, מציאת המקור והדרכים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז ועוד. המשחק מתפקד בו-זמנית כדבק ליצירת סביבה מתאימה ונוחה לאימון כולו. הוא גם יוצר קשר חיובי וידידותי בין מאומן למאמן, מה שמאפשר להשיג את מטרות האימון הרבה יותר מהר.

סוגי משחקים המאמנים אלמנטים שונים בעולמו הפנימי של האדם
עבור מאומנים רבים, הנושא החשוב ביותר הינו אימון רגשי. מדובר בתהליך שנועד ללמד אדם להתמודד עם רגשות כאלה ואחרים, מודחקים או גלויים (רגשות מודחקים צריך קודם כל להוציא אל האור). כלי אימון שונים שפותחו במסגרת “משחקים שבלב” מספקים לכל מאומן את האפשרות לחשוף את הדברים המפריעים לו לחיות את החיים שהוא רוצה בצורה קלה, לא בכוח, מתוך אמונה, אמון הדדי ובסיוע משחק שהופך את כל התהליך לקל יותר. בנוסף, באמצעות משחקי הנוגעים ישירות לרגשות השונים, האדם יכול לגלות רבות על עצמו, כולל על המקורות האמיתיים של הקשיים שלו.

אימון קלפים להתמודד עם לקויות למידה

כיום ידוע שניתן לשפר את היכולות הלימודיות של כמעט כל ילד – באמצעות אימון. כשמו הוא, אימון באמצעות משחקים מאפשר ליצור פרקי זמן קצרים שבמהלך הילד מסוגל להתרכז במתרחש (במידה ומדובר בהפרעות קשב וריכוז) או לחילופין, מסביר לו במילים ופעולות פשוטות ביותר את הנושאים הלימודיים שבהם הוא מתקשה. הלימודים והאימונים באמצעות קלפים מהווים את הצוהר עבור המאמן על מנת לחדור לעולמו הפנימי של המטופל, להבין את הטריגרים שגורמים לו לאבד ריכוז, לצאת מהכלים או להתעמק בתוך עצמו. המשחקים הרגישים שיוצרו במרכז “משחקים שבלב” נותנים לכל מאמן ומטפל את הכוח לדבר עם המאומן בגובה העיניים ולדון בנושאים מורכבים וטעונים בנינוחות וללא תחושת אילוץ או חוסר נעימות.

 

לקריאה נוספת על אימון