משחקים שבלב
Categories
כישורי חיים ומיומנויות חברתיות מאמרים משחק והתפתחות ילדים משחקים לכל המשפחה

חשיבות המשחק להתפתחות ילדים – מאמר

חשיבות המשחק להתפתחות ילדים – מאמר

חשיבות המשחק להתפתחות ילדים מוסבר למעשה כאמצעי חשוב ביותר בהתפתחותם של ילדים, היות והוא מלמד אותם על עצמם, על היכולות שלהם ועל ההתייחסות שלהם לעולם. הורים רבים שואלים את עצמם האם האם משחק עם הילד/ה הוא בזבוז זמן? ההפך הוא הנכון! הורים רבים אשר נמצאים בסיטואציה של משחק עם ילדם מעדיפים ללמדו תכנים חדשים על פני האפשרות הפשוטה – לשחק עימו. המחשבה העומדת מאחורי זה יכולה להיות “משחק הוא ביזבוז זמן וחסר תועלת בעוד שכאשר אני מלמד אותו דברים חדשים הוא נתרם מכך”, אולם אלה אינם פני הדברים. בנוסף, חשיבות המשחק להתפתחות ילדים היא בכך שהוא יוצר יחסים חמים במשפחה, חוויות טובות ודרכו אפשר ללמד את הילד להתמודד עם בעיות ולפתח את הדמיון. ההתפתחות של יכולת המשחק הסימבולי של הילד מצריכה מעורבות הורית וכאן עולה השאלה כיצד עושים זאת?

הכלל החשוב ביותר במשחק משותף עם ילד הוא לעקוב אחר ההובלה של הילד. הורים פעמים רבות מבנים את המשחק של הילד ומחלקים לו הוראות כיצד לבצע את הדברים, והתוצאה היא חוויה לא מתגמלת בעבור שני הצדדים. חשוב לזכור כי המטרה היא לפתח דרך המשחק את הדמיון והעצמאות של הילד ולחזק את בטחונו העצמי ותחושת השליטה והכוח שלו. לכן, הילד צריך להיות המוביל במשחק וההורה המובל. המשחק הוא הזדמנות לשיתוף פעולה ולא כדאי לנצלו לתחרות או הפגנת כוח.

בזמן המשחק המשותף עם הילד רצוי שלא לשאול את הילד שאלות (איזו חיה זאת?) אלא פשוט לתאר את מה שהילד עושה (אתה מאכיל את הסוס). חשוב גם להימנע מהערות ותיקונים, כל אלה חוסמים את החקירה העצמאית של הילד ועוצרים אותו מלפתח רצף במשחק. חשוב לשבח את הילד על הרעיונות שהוא מציג (למשל: “איזה רעיון יפה לעשות ארוחה לבובות”) ולזכור שהתוצר הסופי אינו המטרה אלא התהליך.

כאשר הילד נתקל בקושי במהלך המשחק אל תמהר לעזור לו, אלא רצוי להציע לו לעשות את הדברים יחד. אפשר לתת הצעה, ולבקש מהילד להציע הצעות לפתרון גם משלו. לעודד אותו שהוא יכול למצוא פתרון. פתרון הבעיה במקומו של הילד מגבירה את התלות במבוגר ופוגעת בהערכה העצמית של הילד.

זכרו, חצי שעת משחק משותף ביום בו ניתנת תשומת לב חיובית רבה, יכולה להפחית התנהגות שלילית.

ילדים זקוקים לעיתים לחזור שוב ושוב על אותו המשחק על מנת לצבור בטחון, אם ידרשו למשחק מורכב יותר הם עלולים להרגיש חוסר בטחון ותחושת כישלון ולכן חשוב לאפשר להם את החזרתיות ולהתאים את קצב המשחק אליהם. אם הילד מתנגד למשחק מסוים כדאי לעבור למשחק אחר שהוא מעוניין בו, זכרו המטרה היא להגביר את בטחונו העצמי של הילד ותחושת השליטה שלו.

עימותים בין הורה לילד נוצרים פעמים רבות סביב משחקי קופסא, כאשר הילד מסרב לשחק לפי הכללים הכתובים. חשוב להבין כי יכולת ההבנה של חוקים אצל ילדים בני פחות משבע עד שמונה שנים היא חלקית. לכן אם ילד מציע חוקים שעוזרים לו לנצח צריך לאפשר זאת, ללא חשש שהוא לא ילמד להפסיד בכבוד, את זה הוא ילמד בחיים האמיתיים…

כתבה: מאיה אחירז. פסיכולוגית התפתחותית מומחית

מידע חשוב

שעות פעילות
האתר לשרותכם 24/7
המשרד פתוח ימים א-ה בין השעות 9:00-16:00.
כתובתנו: הנורית 2/2 שדרות

אנחנו כאן בשבילך

יש לך שאלה?
אולי יש תשובות בעמוד שאלות ותשובות.
בכל מקרה נשמח גם לשמוע ממך בכל אחת מהדרכים הבאות:

שלחו לנו אימייל
תתקשרו אלינו
דברו איתנו בואטצאפ

עדין לא נרשמת למועדון הלקוחות שלנו?

מועדון הלקוחות של משחקים שבלב מאפשר לך לקבל לפני כולם עדכונים על משחקים ומוצרים חדשים.
מאמרים חדשים, מבצעים חמים והנחות מיוחדות השמורות אך ורק לחברי מועדון.

אנחנו מכבדים את פרטיותך ונשלח רק דברים שכיף לקבל.

טיפי עיצוב ובניית אתרים
0
    העגלה שלך
    העגלה ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן