משחקים שבלב
Categories
כישורי חיים ומיומנויות חברתיות מאמרים משחק והתפתחות ילדים משחקים ולמידה משחקים וקלפים טיפוליים

זיהוי רגשות והבנת הבעות פנים – מאמר

זיהוי רגשות והבנת הבעות פנים לפיתוח אינטליגנציה רגשית

זיהוי רגשות והבנת הבעות פנים היא מיומנות חשובה ומשמעותית בפיתוח של אינטיליגנציה רגשית. התקשורת האנושית, לעיתים, יכולה להיות כל כך מורכבת. היא כוללת אינספור אלמנטים שחייבים להילקח בחשבון בזמן התקשורת של אדם אחד עם רעהו. הבעיה העיקרית במציאות זו הינה העובדה שלא כל האנשים רגישים באותה מידה לאלמנטים אלה. לדוגמא, הבעות פנים יכולות להעיד רבות על מה חושב האדם שמולי, כיצד הוא מרגיש, ולעזור לגבש קו התנהגות והתנהלות מולו.

קושי בזיהוי רגשות והבנת הבעות פנים היא תופעה העשויה לפגוע בקשרי חברויות בשנות הילדות וההתבגרות.

זיהוי רגשות והבנת הבעות פנים בהקשר של אינטליגנציה רגשית

נושא זיהוי הרגשות נקשר באופן ישיר לאינטליגנציה רגשית. היכולת לזהות רגשות גם נקשרת לביטוי הרגשות. שהרי אנשים מזהים את הרגשות שמוכרים להם מעולמם האישי, וההיפך – ניתן להתחיל לזהות את הרגשות שנצפו תחילה באנשים סביבם. כאשר יכולת זו אינה ממומשת במלואה בקרב אדם כלשהו, כדאי מאוד למצוא את הדרכים ללמדו רמזים ודרכים לפרק לגורמים את רגשות האנשים סביבם (מה המשמעות של גבות מורמות? שפתיים קפוצות? וכו’). קלפי משחק המיועדים לפיתוח אינטליגנציה רגשית מהווים אבן דרך חשובה בתהליך זה, שאינו בא להחליף את התקשורת האנושית, אך מסוגל לתת כלים מספיק מדויקים ליצירת תקשורת זורמת יותר, ועל מנת שהילד יוכל לפתח את יכולותיו על בסיס איתן זה.

מה אומרות הבעות הפנים לילד?

כאשר ילד מסוגל לבצע שיום רגשות בצורה יעילה, הוא ירגיש יותר בטוח בעצמו, משום שלא יהיו לו ספקות לגבי מצבו, מה דרוש ממנו וכו’. לדוגמא, כאשר המורה אומרת לילד: “אני יודעת שאתה יכול להשיג הרבה יותר!” – הבעת הפנים שלה קובעת האם המשפט הנ”ל הינו חיובי או שלילי. רגש חיובי – עידוד, חיבה, יפעלו כתמריץ חיובי לילד. בעוד הבעת פנים שלילית – כעס, זעף, עשויים להשיג את התוצאה ההפוכה. כך, במידה והילד מתקשה בהבנת רגשות ולא תמיד מבין נכונה את הרגש שמשדרים כלפיו, ההערה הזאת עשויה לגרום ללחץ רב. כמו כל היקשרות עם ילדים ומבוגרים כאחד. חוסר ידע שווה לחוסר ביטחון. לפיכך, ילד המתקשה לקרוא את הרגשות על פניו של אחרים יכולים ליהנות רבות מקלפי המשחק של “משחקים שבלב” שנועדו לפתור בעיות מסוג זה באמצעים מהנים, מעוצבים וצבעוניים, משחקים שכל ילד יאהב!

המלצות כלליות לשיפור זיהוי רגשות והבנת הבעות פנים 

מצד אחד, אינטליגנציה רגשית הינה פעמים רבות מולדת (כלומר – ישנם ילדים שנולדים עם ההבנה הזאת, ויש כאלה שלא ונאלצים ללמוד את המיומנות הזאת תוך כדי החיים), אך לעיתים היו גורמים בחיי הילד שהפריעו להתפתחות של מיומות זאת. יכול להיות שהאנשים שבחברתם הוא בילה את שנותיו הראשונות לא ביטאו את רגשותיהם באמצעות הבעות פנים, לכן לא היה לילד מהיכן ליישם את העניין. בכל אופן, מדובר במיומנות שיכולה להיות גם נרכשת. היתרון הגדול של פיתוח אינטליגנציה רגשית באמצעות קלפים הינה העובדה שתהליך הלמידה נעשה בקלות והנאה. עולם חדש נחשף בפני הילד, מרתק ומרגש, משום שהוא חבוי ולא מובן עבורו עד כה. האפשרות להבין את תגובות הסובבים דרך היכרות עם הרגשות השונים באמצעות קלפי משחק – זוהי הדרך הפופולארית בקרב המטפלים של ימינו ליצור תנאי חיים נוחים יותר עבור כל ילד.

לקרוא כאן על היפותזת משוב הפנים

מידע חשוב

שעות פעילות
האתר לשרותכם 24/7
המשרד פתוח ימים א-ה בין השעות 9:00-16:00.
כתובתנו: הנורית 2/2 שדרות

אנחנו כאן בשבילך

יש לך שאלה?
אולי יש תשובות בעמוד שאלות ותשובות.
בכל מקרה נשמח גם לשמוע ממך בכל אחת מהדרכים הבאות:

שלחו לנו אימייל
תתקשרו אלינו
דברו איתנו בואטצאפ

עדין לא נרשמת למועדון הלקוחות שלנו?

מועדון הלקוחות של משחקים שבלב מאפשר לך לקבל לפני כולם עדכונים על משחקים ומוצרים חדשים.
מאמרים חדשים, מבצעים חמים והנחות מיוחדות השמורות אך ורק לחברי מועדון.

אנחנו מכבדים את פרטיותך ונשלח רק דברים שכיף לקבל.

טיפי עיצוב ובניית אתרים
0
    העגלה שלך
    העגלה ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן