לשחק CBT עם מתבגרים – משחק קוגניטיבי התנהגותי

89

משחק המיועד לפתח דיאלוג ושיח גמיש עם בני ובנות הנוער על אירועים מחיי היומיום שלהם ושל סביבתם.

הערכה כוללת:

  • 55 קלפי אירועים (בגב כל קלף ישנה רשימת שאלות קבועה המתייחסת לַאירוע)
  • “הסרגל הגמיש” לגמישות מחשבתית, המציג את המודל הקוגניטיבי
  • טוש מחיק
  • קוביית משחק

המלאי אזל

תיאור

לשחק CBT עם מתבגרים

לשחק CBT עם מתבגרים הוא משחק המיועד לפתח דיאלוג ושיח גמיש עם בני ובנות הנוער על אירועים מחיי היומיום שלהם ושל סביבתם. הקלפים עוסקים באירועים שונים מחיי היומיום של המתבגרים. השאלות המופיעות בגב הקלפים מאפשרות שיח מעניין ועוזרות במיקוד ההתבוננות פנימה והחוצה.

הסרגל הגמיש למעשה מלמד את המודל הקוגניטיבי-התנהגותי. הסרגל הוא דו צדדי וניתן לכתוב עליו (ניתן גם לשכפל העתקים כדי לאפשר למטופלים לשמור לעצמם את מה שכתבו). מטרתו של הסרגל לעזור לנו להבין את התהליך בו כל אירוע אליו אנו נחשפים נתון לפרשנות אינדיבידואלית (תגובה קוגניטיבית) שיוצרת רגש (תגובה רגשית), אשר בתורו מניע התנהגות מסוימת (תגובה התנהגותית).

השימוש במחשבות ממתנות מאפשר יצירת תגובות תואמות ויעילות יותר. נוכל לעבוד על זיהוי מחשבות, רגשות והתנהגות על ידי בחינת כל אחד משלבי התהליך. לאחר מכן, נלמד להשתמש במחשבות שלנו בצורה גמישה וממתנת ובכך להרגיש רגש אדפטיבי שיאפשר התנהגות יעילה.

אפשרויות משחק:

 כל אחד מהקלפים מייצג אירוע שיכול לקרות למתבגרים. להלן דוגמה לשימוש בקלפים בארבעה שלבים: בשלב הראשון המטרה היא לעורר שיח פתוח ולא מכוון. בוחרים קלף בבחירה מקרית או מכוונת, ושואלים לגביו שאלות: האם זה קרה לי פעם? מתי? עם מי?

בשלב השני המטרה היא הבנה ותירגול של המודל הקוגניטיבי. בשלב זה נשתמש בצד הראשון של הסרגל (הצד בו כתוב “מחשבה מזיקה”). מניחים קלף אירוע על משבצת האירוע שבסרגל, וחושבים על השאלות: איזו מחשבה הייתה לי בזמן האירוע? מה הרגשתי? איך הגבתי? את התשובות ניתן לומר בעל-פה או לכתוב על הסרגל.

בשלב השלישי נתרגל מחשבה ממתנת. הפעם משתמשים בצדו השני של הסרגל. מניחים את אותו קלף האירוע מהשלב הקודם על משבצת האירוע שבסרגל וחושבים על השאלות: איזו מחשבה ממתנת אני יכול לחשוב? איך מחשבה זו תשפיע על הרגש ועל התגובה? ניתן לומר את התשובות או לכתוב אותן.

בשלב הרביעי נתרגל את המודל הקוגניטיבי ונרחיב את השיח בדרך משחקית יותר, באמצעות השאלות שבגב קלף האירועים. זורקים קובייה ועונים על השאלה בהתאם למספר המופיע בקובייה. כל שאלה מתמקדת בנושא אחר וכך שש השאלות משלימות ביחד את התמונה המלאה של מחשבה, רגש והתנהגות.

המשחק לשחק CBT עם מתבגרים – משחק קוגניטיבי התנהגותי פותח ע”י שלי זאנטקרן וד”ר יעל שרון

משחקים נוספים למתבקרים